Formació dels Professionals de la Sociologia basada en Recerca i Impacte Social

Aubert Simon, Adriana
Ramon Flecha Garcia, Esther Oliver Pérez, Lídia Puigvert Mallart, Marta Soler Gallart, Lena de Botton Fernández, Tinka Schubert, Nataly Buslón Valdez, Maria del Mar Ramis Salas (UAB), Aitor Gómez González (URV), Tatiana Santos Pitanga (UdG), Elena Duque Sánchez (UdG)
Grau d'Educació Primària
Grau d'Educació Infantil
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses
Grau d'Educació Social
Grau de Treball Social
Grau de Sociologia
Grau de Comunicació Audiovisual
Grau en Criminologia
Màster de Sociologia: Transformacions Socials i Innovació
Màster Universitari de Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes

Objectiu general: Fomentar en els futurs i futures professionals de sociologia, la capacitat d’actualitzar-se i estar al dia en les actuacions d’èxit i amb impacte social en el seu camp d’intervenció.

• Objectiu específic 1: Implementar en assignatures de diferents ensenyaments activitats, pràctiques, i estudis de cas que aportin les fonts pròpies de la Comunitat Científica Internacional (revistes JCR, principals bases de dades, programes de recerca més rellevants com Horizon 2020), actuacions d’èxit i recerques amb impacte social.
  • Objectiu específic 2: Elaborar materials docents per aquestes pràctiques i millorar-los fruit de la valoració de les mateixes.
  • Objectiu específic 3:Posar a disposició de tot el professorat de sociologia les informacions i materials pertinents
  • Objectiu específic 4:Oferir suport i/o assessorament a professorat interessat en introduir aquestes fonts en les activitats d’aprenentatge de l’alumnat.
  • Objectiu específic 5:Fomentar els convenis i col·laboracions amb universitats catalanes, estatals i internacionals.
2015PID-UB/T04
Indicadors d'avaluació:

1.1. Nombre d’assignatures que han implementat les activitats d’aprenentatge en cada quadrimestre.
1.2. Nombre de pràctiques / estudis de cas / altres activitats que s’han implementat.
1.3. Increment de les assignatures on s’han implementat activitats d’aprenentatge

2.1. Nombre de materials docents elaborats
2.2. Nombre de materials docents millorats

3.1. Elaboració d’un wordpress
3.2. Accessibilitat del wordpress i dels materials

4.1. Demandes de suport / assessorament
4.2. Nombre de sessions de suport i/o assessorament

5.1. Convenis i col·laboracions amb universitats catalanes,
5.2. Convenis i col·laboracions amb universitats estatals
5.3. Convenis i col·laboracions amb universitats internacionals

Instruments d'avaluació proposats per l'observació dels indicadors establerts:
  • Registre de les activitats dutes a terme, incloent materials
  • Qüestionaris d’avaluació i valoració de l’alumnat
  • Grups de discussió en reunions per part del professorat implicat
Procediment proposat per l'aplicació dels instruments d'avaluació:
  • Les activitats es registraran l llarg del desenvolupament del projecte. Ho farà la professora responsable, i compartirà amb l’equip les informacions recollides per a contrastar-ho.
  • En les assignatures on s’hagin aplicat activitats, es realitzarà una petita enquesta de valoració del sentit i forma d’implementació de les mateixes. S’està valorant si es fa presencialment o a través del campus.
  • En les reunions de l’equip, es durà a terme un grup de discussió.

Aquest projecte parteix de la necessitat de fomentar en els futurs professionals de sociologia, la capacitat d’actualitzar-se i estar al dia en les actuacions d’èxit i amb impacte social en el seu camp d’intervenció.

En diferents assignatures es duran a terme activitats a l’aula amb materials, pràctiques, i estudis de cas que aportin les fonts pròpies de la Comunitat Científica Internacional (revistes JCR, principals bases de dades, programes de recerca més rellevants com Horizon 2020), actuacions d’èxit i recerques amb impacte social. Aquestes intervencions permeten recollir i també millorar si s’escau, els materials preparats.

Les informacions, materials i estudis de cas utilitzats i millorats si s’escau, es recolliran en un wordpress que es posarà a disposició de tot el professorat de Sociologia. Aquest wordpress estarà disponible dins de l’espai virtual del Departament de Teoria Sociològica, Filosofia del Dret i Metodologia de les Ciències Socials,

A més de la informació disponible a la web, s’oferirà la possibilitat de donar suport i/o assessorament a professorat interessat en introduir aquestes fonts en les activitats d’aprenentatge de l’alumnat.

Per altra banda, la iniciativa s’extrapolarà a altres universitats amb professorat interessat (UAB, URV, UdG, UdL, Loyola o Deusto).

Finalment, es fomentarà l’establiment de convenis amb Administracions i universitats nacionals i internacionals, que afavoreixin l’intercanvi, repercuteixin en actuacions amb incidència directa en l’aprenentatge dels estudiants, i incrementin la repercussió de la pròpia innovació docent.